Je producten, hoe kan je die nou het beste meegeven aan je klanten? Elk product kan je beter op een andere manier verpakken. Denk bijvoorbeeld aan delicaat gebak. Dit kan je bijvoorbeeld beter verpakken in een doosje met dun karton. Wanneer gebruik je nou papieren zakjes of plastic zakjes bijvoorbeeld? Sinds kort moeten we natuurlijk een kleine bijdrage vragen wanneer een plastic tasje wordt uitgegeven. Hiervoor zou je een papieren zakje aan kunnen bieden, en deze kan je dan gratis uitgeven. In dit blog nemen we een deep dive in de verpakkingsmaterialen die je kan gebruiken. 

Welk product verkoop je?

Kijk allereerst naar het product dat je verkoopt! Wanneer je bijvoorbeeld breekbare producten verkoopt, of juist hele zware, dan is het handig om hiervoor de juiste verpakking te regelen. Regel dan vooral een verpakking die steviger zijn of betere bescherming bieden. Daarnaast wil je het natuurlijk leuk maken wanneer je klanten hun pakketje uitpakken. Zorg daarom ook altijd dat er nog een kaartje toegevoegd is aan het pakket waarmee je dus kan laten zien dat je er bent. Verkoop je bijvoorbeeld dagverse producten? Kijk dan eens naar verpakkingsmateriaal die je kan gebruiken om te blijven koelen, zoals een koeltas. 

Waar verkoop je het product? 

Een ander belangrijk punt is waar je een product verkoopt, of beter gezegd wanneer. Als je een regenachtige dag hebt, is het niet handig om een papieren zakje mee te geven natuurlijk. Aan de andere kant is de locatie waar jij je producten verkoopt ook van belang. In een winkelcentrum heb je nou eenmaal minder last van het weer dan ergens in een winkelstraat. Door van te voren rekening te houden met het weer kan je klanten de juiste winkelervaring bieden. Ook kan je natuurlijk je producten verkopen vanaf een stand, of kraam. Dan is het vooral handig om snel te werk te gaan, dus een papieren zakje werkt dan perfect natuurlijk. 

Fysiek of online?

Als laatste is het goed om te kijken of jij je producten fysiek of online verkoopt. Wanneer je online verkoopt dan krijg je een hele andere ervaring dan wanneer je offline verkoopt. Ook is er een mix beschikbaar natuurlijk, waarin je online kunt bestellen en fysiek kunt afhalen of juist fysiek kunt bestellen en deze vervolgens thuis geleverd krijgt. Door deze brede selectie aan opties is het soms lastig om de juiste mix van verpakkingsmiddelen in huis te hebben. Hier kan je je wel goed in onderscheiden, dus zorg ervoor dat je de juiste ervaringen neer kan zetten met je producten.